Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
 
bip.gov.pl
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 24.08.2018, zobacz aktualnÄ… wersjÄ™ tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: zmiana podstaw prawnych

Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w SÄ™pólnie KrajeÅ„skim


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1

1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w SÄ™pólnie Kraj. zwana dalej „PowiatowÄ… StacjÄ…”, jest zakÅ‚adem opieki zdrowotnej, przy pomocy którego PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., wykonuje zadania wynikajÄ…ce z ustaw o PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej.

2. Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj. zwany dalej „Regulaminem” okreÅ›la organizacjÄ™ wewnÄ™trznÄ… oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.

3. Schemat organizacyjny Powiatowej Stacji stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego.

Rozdział 2
Sposób kierowania PowiatowÄ… StacjÄ…

§ 2

1. DziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… Powiatowej Stacji kieruje PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., bÄ™dÄ…cy Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem” lub „Dyrektorem”.

2. Dyrektor kieruje StacjÄ… przy pomocy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego, kierowników komórek organizacyjnych i pracowników na samodzielnych stanowiskach.

3. PaÅ„stwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zastÄ™pujÄ… upoważnieni kierownicy komórek organizacyjnych.

4. Dyrektor może ustanowić peÅ‚nomocników do wykonywania w jego imieniu okreÅ›lonych czynnoÅ›ci.

§ 3


1. KomórkÄ… organizacyjnÄ… Powiatowej Stacji jest oddziaÅ‚ i samodzielne stanowisko pracy. KomórkÄ… organizacyjnÄ… oddziaÅ‚u jest sekcja i jednoosobowe stanowiska pracy.

2. PracÄ… komórek organizacyjnych kierujÄ… ich kierownicy lub pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
3. Kierownicy komórek oraz pracownicy zajmujÄ…cy samodzielne stanowiska pracy w komórce organizacyjnej podlegajÄ… bezpoÅ›rednio Dyrektorowi.
4. W czasie nieobecnoÅ›ci kierownika komórki organizacyjnej jej pracÄ… kieruje pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
5. Do realizacji zadaÅ„ bieżących i problemowych Dyrektor może powoÅ‚ywać zespoÅ‚y realizacyjne skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z pracowników różnych komórek organizacyjnych i wyznaczyć koordynatora ich pracy.
6. W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…, opisany w procedurach ogólnych oraz ksiÄ™dze jakoÅ›ci, którym mogÄ… być objÄ™te komórki organizacyjne wyznaczone przez Dyrektora Stacji.
7. Nadzór nad jakoÅ›ciÄ… pracy w komórkach objÄ™tych systemem zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… sprawuje specjalista ds. systemu jakoÅ›ci wyznaczony przez Dyrektora. Funkcje kierowników technicznych sprawujÄ… pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
8. Zadania z zakresu obrony cywilnej, bezpieczeństwa przeciwpożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony informacji niejawnych realizują pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
9. Funkcję rzecznika prasowego Powiatowej Stacji pełni pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
10. W Powiatowej Stacji funkcjonuje system kontroli zarzÄ…dczej. Za jego skuteczność, efektywność w zakresie podejmowanych dziaÅ‚aÅ„, dla zapewnienia realizacji celów i zadaÅ„ w sposób zgodny z prawem efektywny, oszczÄ™dny i terminowy odpowiada Dyrektor.



§ 4

1. GÅ‚ówny ksiÄ™gowy nadzoruje dziaÅ‚alność ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji .

§ 5

1. Dyrektor wykonuje czynnoÅ›ci pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
2. W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z przedstawicielem załogi, w granicach określonych obowiązującymi przepisami.
3. Dyrektor organizuje i nadzoruje szkolenia pracowników w Powiatowej Stacji.

§ 6
1. Powiatowa Stacja może prowadzić nie wyodrębnioną organizacyjnie działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającą m.in. na świadczeniu usług w zakresie szkoleń.


Rozdział 3
Organizacja wewnętrzna Powiatowej Stacji

§ 7

1. W skÅ‚ad Powiatowej Stacji wchodzÄ… jako jej komórki organizacyjne nastÄ™pujÄ…ce oddziaÅ‚y, sekcje i samodzielne stanowiska pracy:

1) OddziaÅ‚ Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego w skÅ‚ad , którego wchodzÄ…;
a. Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku
b. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi
c. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego
d. Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych
e. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży
f. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
2) Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna, w której skÅ‚ad wchodzÄ…;
a. Stanowisko ds. ekonomicznych
b. Stanowisko ds. administracyjnych
3) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej I Promocji Zdrowia;
4) Samodzielne Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego;
5) Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego.



Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych


§ 8

1. Do zadaÅ„ wszystkich komórek organizacyjnych należy w szczególnoÅ›ci:

1) wykonywanie zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wynikających z ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
2) sporzÄ…dzanie planów pracy i sprawozdaÅ„ z ich wykonania, oraz wÅ‚aÅ›ciwe dokumentowanie pracy,
3) przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej w zakresie tworzenia i obiegu dokumentacji,
4) gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych dokumentów w zakresie dziaÅ‚ania komórki organizacyjnej, a w szczególnoÅ›ci opracowywanie postanowieÅ„ i decyzji wynikajÄ…cych z prowadzonego przez niÄ… postÄ™powania administracyjnego,
5) staÅ‚e podnoszenie kwalifikacji poprzez samoksztaÅ‚cenie pracowników, szkolenia wewnÄ™trzne, udziaÅ‚ w szkoleniach i w kursach organizowanych przez wyspecjalizowane jednostki oraz przeprowadzanie szkoleÅ„ dla pracowników Stacji,
6) przyjmowanie oraz zaÅ‚atwianie skarg i wniosków,
7) prowadzenie ewidencji i zbioru przepisów prawnych zwiÄ…zanych z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… komórki organizacyjnej oraz bieżąca analiza zmian obowiÄ…zujÄ…cego prawa,
8) Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca oraz wymiana informacji pomiÄ™dzy wszystkimi komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej,
9) wdrażanie postępu naukowego dotyczącego metod i jakości pracy,
10) wspóÅ‚praca z organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej oraz instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami i Å›rodkami masowego przekazu,
11) realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli paÅ„stwowej oraz wniosków wynikajÄ…cych z dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolnej Ministerstwa Zdrowia, GÅ‚ównego Inspektoratu Sanitarnego i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej,
12) doskonalenie zarządzania systemem jakości,
13) przestrzeganie przepisów bhp i ochrony p/pożarowej,
14) przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych i danych osobowych oraz tajemnicy sÅ‚użbowej,
15) realizacja celów i zadaÅ„ okreÅ›lonych dla Jednostki oraz uczestniczenie w zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarzÄ…dczej,
16) realizowanie prac problemowych zleconych przez GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego i PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.

§9

1. Zadaniem OddziaÅ‚u Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego jest prowadzenie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpÅ‚ywem czynników szkodliwych i uciążliwych oraz zapobieganie powstawaniu chorób zakaźnych, zawodowych, powodowanych warunkami Å›rodowiska. SporzÄ…dzanie analiz i ocen stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej w powiecie oraz przygotowywanie na ich podstawie opinii, wystÄ…pieÅ„ i informacji.
2. Zadania te, realizowane sÄ… przez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, OddziaÅ‚u:

2.1. Zadania Stanowiska ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:

1) Uzgadnianie studiów uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pod wzglÄ™dem wymagaÅ„ higienicznych i zdrowotnych.
2) Uzgadnianie zakresu i stopnia szczegóÅ‚owoÅ›ci informacji wymaganych w prognozie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko.
3) Uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
4) Wydawanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
5) Wydawanie opinii w ramach postępowania zmierzającego do wydania decyzji środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
6) Kontrola przestrzegania wymagań higieniczno-sanitarnych w obiektach będących w trakcie budowy i przekazywanych do użytkowania.
7) Wydawanie opinii o obiektach budowlanych przekazywanych do eksploatacji.
8) Informowanie PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy o stwierdzonych podczas czynnoÅ›ci kontrolnych uchybieniach w dokumentacji opiniowanej przez rzeczoznawców ds. sanitarno-higienicznych.
9) Wydawanie opinii o zgodnoÅ›ci z warunkami sanitarnymi okreÅ›lonymi w przepisach Unii Europejskiej – przedsiÄ™wzięć i inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez AgencjÄ™ Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze Å›rodków pochodzÄ…cych z funduszy Unii Europejskiej.

2.2. Zadania Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego:

1) Prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych powodowanych warunkami Å›rodowiska.
2) Zbieranie danych, rejestracja i opracowywanie informacji na temat chorób szerzÄ…cych siÄ™ epidemicznie, dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych, w tym systematycznej oceny sytuacji zdrowotnej spoÅ‚eczeÅ„stwa powiatu w zakresie chorób zakaźnych.
3) Opracowywanie ognisk epidemicznych i przypadków chorób szczególnie niebezpiecznych.
4) Zapobieganie szerzeniu siÄ™ chorób zakaźnych poprzez prowadzenie nadzoru przeciwepidemicznego nad osobami chorymi, nosicielami, osobami zakażonych bezobjawowo i ozdrowieÅ„cami oraz osobami z ich otoczenia.
5) Nadzór nad zakażeniami szpitalnymi oraz wspóÅ‚praca z placówkami lecznictwa zamkniÄ™tego w zakresie ich profilaktyki.
6) Dystrybucja preparatów szczepionkowych.
7) Nadzór nad realizacjÄ… szczepieÅ„ ochronnych przez Å›wiadczeniodawców na terenie powiatu.
8) Nadzór nad bezpieczeÅ„stwem epidemiologicznym przeprowadzanych zabiegów medycznych w placówkach sÅ‚użby zdrowia oraz monitoring zagrożeÅ„ epidemicznych.
9) ObsÅ‚uga krajowego systemu nadzoru epidemicznego i kontroli chorób zakaźnych.
10) Sprawowanie nadzoru nad sterylizacja i dezynfekcjÄ….
11) Inicjowanie, organizowanie i przeprowadzanie szkoleÅ„ dla personelu medycznego w dziedzinie zwalczania i profilaktyki chorób zakaźnych, dezynfekcji i sterylizacji oraz szczepieÅ„ ochronnych.
12) WspóÅ‚praca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w zakresie zwalczania chorób odzwierzÄ™cych u ludzi.
13) Szerzenie oÅ›wiaty zdrowotnej, wspóÅ‚dziaÅ‚anie z organami administracji samorzÄ…dowej, Å›rodkami masowego przekazu i innymi komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie zwalczania chorób zakaźnych.

2.3. Zadania Sekcji Higieny Å»ywnoÅ›ci, Å»ywienia i Przedmiotów Użytku:

1) Zatwierdzanie i dokonywanie wpisów do rejestru zakÅ‚adów produkujÄ…cych i wprowadzajÄ…cych żywność do obrotu - podlegajÄ…cych urzÄ™dowej kontroli organów paÅ„stwowej inspekcji sanitarnej.
2) Kontrola przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i zdrowotne w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu Å›rodków spożywczych, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz kosmetyków.
3) Prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno-technicznego.
4) Opracowywanie, dokumentowanie i likwidacja ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych we wspóÅ‚pracy z innymi komórkami.
5) WspóÅ‚udziaÅ‚ w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór obiektów żywnoÅ›ciowo - żywieniowych oraz uczestnictwo w kontrolach odbiorowych obiektów w zwiÄ…zku ze zmianÄ… użytkownika.
6) Ocena stopnia wdrożenia i skutecznoÅ›ci funkcjonowania zasad GHP, GMP i systemu analizy zagrożeÅ„ i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych obiektach;
7) Ocena jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego.
8) Prowadzenie postÄ™powania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnoÅ›ciowych i nie żywnoÅ›ciowych RASFF i RAPEX.
9) Podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących niewłaściwego stanu sanitarnego.
10) Podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ w ramach urzÄ™dowej kontroli i monitoringu żywnoÅ›ci, w tym pobieranie próbek żywnoÅ›ci, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… do badaÅ„ laboratoryjnych.
11) Pobieranie próbek kosmetyków do badaÅ„ laboratoryjnych w ramach urzÄ™dowej kontroli kosmetyków.
12) WspóÅ‚praca z innymi sÅ‚użbami urzÄ™dowej kontroli żywnoÅ›ci w ramach kompetencji i zawartych porozumieÅ„ oraz z innymi organami samorzÄ…du.
13) Prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ doraźnych na podstawie wytycznych GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego oraz PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
14) Upowszechnianie wiedzy o zasadach racjonalnego żywienia, promocja zdrowia w dziedzinie higieny żywności i żywienia.
15) Prowadzenie systemów informacyjnych i baz danych dotyczÄ…cych nadzoru nad bezpieczeÅ„stwem żywnoÅ›ci.
16) Kontrola przestrzegania przepisów zawartych w rozporzÄ…dzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie genetycznie zmodyfikowanej żywnoÅ›ci i paszy oraz w zakresie identyfikacji organizmów genetycznie zmodyfikowanych w żywnoÅ›ci oraz znakowania żywnoÅ›ci genetycznie zmodyfikowanej.”


2.4. Zadania Sekcji Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi:

1) Sprawowanie bieżącego nadzoru nad:
a) stanem sanitarnym i przestrzeganiem wymagań higienicznych i zdrowotnych w obiektach i urządzeniach użyteczności publicznej,
b) stanem sanitarno-higienicznym zakÅ‚adów opieki zdrowotnej, w tym przestrzegania procedur dotyczÄ…cych utrzymania czystoÅ›ci, gospodarki odpadami medycznymi i postÄ™powaniem z bieliznÄ… medycznÄ….
c) stanem sanitarnym miejscowoÅ›ci, tras i obiektów wczasowo – turystycznych,
d) warunkami świadczenia usług w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, odnowy biologicznej i tatuażu,
e) warunkami sanitarno – higienicznymi w zakÅ‚adach (domach) pogrzebowych z uwzglÄ™dnieniem wÅ‚aÅ›ciwego postÄ™powania ze zwÅ‚okami i szczÄ…tkami ludzkimi,
f) stanem sanitarno-technicznym urządzeń służących do zaopatrywania ludności w wodę przeznaczoną do spożycia,
g) przestrzeganiem wymagań określonych w ustawie z dnia 15 września 2017 r. o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium.

2) Prowadzenie nadzoru nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie wykorzystywanymi do kąpieli oraz jakością wody w tych obiektach.
3) Prowadzenie monitoringu jakoÅ›ci wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w szczególnoÅ›ci poprzez:
a) sporzÄ…dzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
b) pobór próbek do badaÅ„ fizyko-chemicznych i bakteriologicznych,
c) kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
d) sporzÄ…dzanie ocen, raportów i komunikatów,
e) prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
f) szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
g) prowadzenie bazy danych Woda-Excel.
4) Monitoring jakości wody ciepłej w celu wykrywania bakterii Legionella sp. w obiektach użyteczności publicznej oraz zamieszkania zbiorowego.
5) Prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji na przeprowadzenie ekshumacji oraz postanowień dotyczących sprowadzania zwłok z zagranicy.
6) Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku występowania uciążliwości lub zagrożeń środowiskowych.

2.5. Zadania Stanowiska ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych :

1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym zakÅ‚adów pracy oraz warunkami zdrowotnymi Å›rodowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych, zakaźnych i innych chorób zwiÄ…zanych z warunkami pracy.
2) Prowadzenie postÄ™powaÅ„ w sprawach chorób zawodowych dotyczÄ…cych oceny narażenia zawodowego i prowadzenia postÄ™powania administracyjnego.
3) Kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzajÄ…ce do obrotu, stosujÄ…ce lub eksportujÄ…ce substancje chemiczne, ich mieszaniny lub wyroby w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z tej ustawy oraz z rozporzÄ…dzeÅ„ Wspólnot Europejskich w niej wymienionych.
4) Kontrola przestrzegania przepisów dotyczÄ…cych wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w dziaÅ‚alnoÅ›ci zawodowej.
5) Kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów.
6) Ocena narażenia zawodowego na substancje, preparaty lub procesy technologiczne o dziaÅ‚aniu rakotwórczym lub mutagennym w Å›rodowisku pracy oraz nadzór nad stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki.
7) Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu prekursorów narkotykowych kategorii 2 i 3 zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawnymi.
8) Opracowywanie ocen stanu sanitarnego zakÅ‚adów pracy oraz zagadnieÅ„ problemowych dotyczÄ…cych Å›rodowiska pracy.
9) Wykorzystywanie wyników laboratoryjnych badaÅ„ Å›rodowiska pracy w ramach bieżącego nadzoru sanitarnego.
10) Ocena warunków higieniczno – sanitarnych pracowników zatrudnionych przy stosowaniu, dystrybucji i przechowywaniu Å›rodków ochrony roÅ›lin.
11) Realizacja zagadnieÅ„ problemowych w dziedzinie profilaktyki chorób zawodowych.
12) Promocja zdrowia w zakładach pracy.
13) Nadzór nad prowadzeniem badaÅ„ profilaktycznych pracowników zakÅ‚adów pracy.
14) Zapobieganie i eliminowanie negatywnego wpÅ‚ywu czynników uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia, w tym: czynników fizycznych, chemicznych oraz biologicznych.
15) Sporządzanie opracowań dotyczących środowiska pracy.
16) Prowadzenie ewidencji i dokumentacji zakÅ‚adów pracy podlegÅ‚ych nadzorowi.
17) Prowadzenie rejestrów i ewidencji dotyczÄ…cych chorób zawodowych.
18) WspóÅ‚udziaÅ‚ w akcji ratowniczej w sytuacjach awaryjnych, poÅ‚Ä…czonych ze skażeniem Å›rodowiska w zakresie dotyczÄ…cym stopnia i rodzaju narażenia.
19) WspóÅ‚praca z paÅ„stwowÄ… inspekcjÄ… pracy, inspekcjÄ… weterynaryjnÄ…, inspekcjÄ… HandlowÄ….
20) Nadzór nad przestrzeganiem zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Å›rodków zastÄ™pczych lub nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziaÅ‚aniu narkomanii.
21) Kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziaÅ‚aniu narkomanii, dotyczÄ…cych prowadzenia przez przedsiÄ™biorców dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przerabiania, przywozu, wywozu, wewnÄ…trzwspólnotowej dostawy lub wewnÄ…trzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej substancji psychoaktywnej, w tym w postaci mieszaniny lub w wyrobie.

2.6. Zadania Stanowiska ds. Higieny Dzieci i Młodzieży:

1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym w szkoÅ‚ach i innych placówkach oÅ›wiatowo-wychowawczych oraz oÅ›rodkach wypoczynku dla dzieci i mÅ‚odzieży.
2) Ocena prawidłowości oświetlenia i mikroklimatu pomieszczeń do nauki i przystosowania mebli szkolnych i przedszkolnych do wzrostu dzieci i młodzieży.
3) Kontrola przestrzegania wymagań dot. procesu nauczania wraz z oceną rozkładu zajęć lekcyjnych.
4) Kwalifikacja pod wzglÄ™dem higieniczno-sanitarnym obiektów przeznaczonych na wypoczynek letni i zimowy dla dzieci i mÅ‚odzieży .
5) Wykonywanie prac problemowych zleconych przez PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego dotyczÄ…cych higieny pracy ucznia i Å›rodowiska szkolnego.
6) WspóÅ‚praca z organami administracji oÅ›wiatowej, szkolnÄ… sÅ‚użbÄ… zdrowia i innymi instytucjami i organizacjami zajmujÄ…cymi siÄ™ wychowaniem i ochronÄ… zdrowia dzieci i mÅ‚odzieży.

§10

1. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w dziedzinie zdrowia publicznego na terenie powiatu sępoleńskiego, w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych, poprzez:

1) Inicjowanie i wytyczanie kierunków dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do zaznajomienia spoÅ‚eczeÅ„stwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, pobudzanie aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej do dziaÅ‚aÅ„ na rzecz wÅ‚asnego zdrowia poprzez:
a. okreÅ›lanie kierunków tematycznych
b. promowanie, wdrażanie i realizacjÄ™ programów i przedsiÄ™wzięć prozdrowotnych,
c. badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich środowiskach,
d. określanie środowisk i zasięgu ich oddziaływania,
e. ewaluację efektywności realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych,
f. wypracowywanie metod i form oddziaływania, w tym opracowywanie scenariuszy imprez, wystaw, itp.
g. promowanie programów prozdrowotnych,
h. monitorowanie przedsięwzięć prozdrowotnych,
i. poszukiwanie sojuszników do realizacji zadaÅ„,
j. systematyczny rozwój bazy pomocy metodycznych i informacyjno-edukacyjnych,
2) Prowadzenie szkoleń z zakresu metodyki oświaty zdrowotnej.
3) Utrzymywanie staÅ‚ej wspóÅ‚pracy z organami administracji samorzÄ…dowej, instytucjami publicznymi, organizacjami spoÅ‚ecznymi i Å›rodkami masowego przekazu i sektorem prywatnym na rzecz oÅ›wiaty zdrowotnej i promocji zdrowia.
4) Udzielanie metodycznego i merytorycznego wsparcia placówkom realizujÄ…cym zadania z zakresu promocji zdrowia.
5) Zapewnienie metodycznej pomocy dla komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji w zakresie realizacji zadaÅ„ oÅ›wiatowych wynikajÄ…cych z ustawy o PIS.
6) Dbanie o właściwe wykorzystanie bazy pomocy metodycznych i jej tworzenie na potrzeby zadań w zakresie oświaty zdrowotnej.
7) OcenÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci oÅ›wiaty zdrowotnej prowadzonej przez szkoÅ‚y, placówki oÅ›wiatowo-wychowawcze, zakÅ‚ady sÅ‚użby zdrowia oraz inne placówki prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność w zakresie oÅ›wiaty zdrowotnej.

§11
1.OddziaÅ‚ Ekonomiczny i Administracyjny realizuje zadania poprzez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, zgodnie z zakresami okreÅ›lonymi w pkt. 2 i 3

2. Zadania Stanowiska ds. Ekonomicznych :

1) Prowadzenie ksiÄ…g rachunkowych zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami.
2) Prowadzenie ksiÄ…g inwentarzowych.
3) Ewidencjonowanie i egzekwowanie dochodów budżetu paÅ„stwa.
4) Prowadzenie kasy, raportów kasowych oraz innych ewidencji zwiÄ…zanych z kasÄ… Powiatowej Stacji.
5) WspóÅ‚dziaÅ‚anie z GÅ‚ównym KsiÄ™gowym w zakresie wykorzystania Å›rodków finansowych.
6) Rozliczanie kosztów delegacji sÅ‚użbowych.
7) Sprawdzanie wszystkich dokumentów finansowych pod wzglÄ™dem formalnym.

3. Zadania Stanowiska ds. Administracyjnych :

1) Wykonywanie czynności kancelaryjnych.
2) Prowadzenie sekretariatu i obsługa centrali telefonicznej.
3) Prowadzenie spraw pracowniczych.
4) Prowadzenie ewidencji i rozliczanie mandatów karnych.
5) Kompletowanie zbiorów przepisów prawnych.
6) Prowadzenie dokumentacji Inspektora Sanitarnego / Dyrektora Powiatowej Stacji.
7) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z inwestycjami, konserwacjÄ…, remontami
bieżącymi i kapitalnymi aparatury, sprzętu, urządzeń i pomieszczeń budynku, .
8) Prowadzenie książki obiektu budowlanego, dokumentacji technicznej instalacji i urządzeń budynku Powiatowej Stacji.
9) Zabezpieczenie ochrony mienia Powiatowej Stacji.
10) Utrzymywanie właściwego stanu sanitarnego porządkowego na terenie
Powiatowej Stacji.
11) Podejmowanie czynności przygotowawczych do inwentaryzacji.
12) Zabezpieczenie transportu dla potrzeb Stacji.
13) Prowadzenie spraw bhp i przeciwpożarowych.
14) Prowadzenie ksiÄ™gi druków Å›cisÅ‚ego zarachowania.
15) Prowadzenie ubezpieczeń.
16) Prowadzenie archiwum Powiatowej Stacji, magazynu, biblioteki.
17) Zapewnienie prawidłowej eksploatacji nieruchomości, gospodarki energetycznej, urządzeń energetycznych, chłodniczych, instalacji elektrycznej, sieci wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, urządzeń łączności oraz sprzętu techniczno-gospodarczego.
18) Zaopatrywanie w materiały aparaturę medyczną, sprzęt i urządzenia, druki, materiały biurowe, odzież roboczą i ochronną oraz inne materiały potrzebne do prawidłowego funkcjonowania Powiatowej Stacji.
19) Realizacja zakupów na rzecz Stacji zgodnie z ustawÄ… o zamówieniach publicznych oraz zaopatrywanie komórek organizacyjnych w media, materiaÅ‚y, aparaturÄ™ i sprzÄ™t niezbÄ™dny dla zapewnienia wÅ‚aÅ›ciwej dziaÅ‚alnoÅ›ci Powiatowej Stacji.
20) Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz warunkami pracy.
21) Prowadzenie spraw związanych z ochroną przeciwpożarową.
22) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z obronÄ… cywilna i spraw wojskowych.
23) Zapewnienie prawidłowej eksploatacji wyposażenia komputerowego i informatycznego.
24) Utrzymanie programów komputerowych w stanie gwarantujÄ…cym ich poprawne użytkowanie.
25) Prowadzenie i aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowej Stacji.

§12
1. Samodzielne Stanowisko Pracy - GÅ‚ówny KsiÄ™gowy realizuje merytoryczny nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji a w szczególnoÅ›ci:

1) Opracowywanie planów finansowych w zakresie dochodów, wydatków, zatrudnienia, inwestycji, wniosków w sprawie zmiany tych planów oraz ich realizacji w sferze budżetu i gospodarki pozabudżetowej.
2) Racjonalne gospodarowanie Å›rodkami przeznaczonymi na wykonanie zadaÅ„ wynikajÄ…cych z planów i dziaÅ‚alnoÅ›ci statutowej;
3) Prowadzenie rachunkowości w Powiatowej Stacji.
4) Kontrola i nadzór w zakresie prawidÅ‚owej realizacji operacji gospodarczych i finansowych w odniesieniu do planu finansowego.
5) Wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi.
6) Dokonywanie analiz ekonomicznych i tematycznych analiz okresowych ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem ksztaÅ‚towania siÄ™ kosztów wg miejsc ich powstawania oraz przedstawienie wniosków wynikajÄ…cych z tych analiz.
7) Koordynacja problematyki finansowo – ekonomicznej komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji.
8) Nadzór nad prowadzeniem gospodarki kasowej.
9) SporzÄ…dzanie sprawozdawczoÅ›ci budżetowej okreÅ›lonej przez Ministra Finansów w porozumieniu z Prezesem GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego.
10) Obliczanie wynagrodzeÅ„ oraz innych należnoÅ›ci pracowniczych – rozliczenie należnych podatków zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami na podstawie prawidÅ‚owo prowadzonych ewidencji analitycznych.
11) Regulowanie podatków oraz innych opÅ‚at.
12) Rozliczanie funduszy celowych.

§13

1. Zadania Stanowiska Pracy Radcy Prawnego:

1) Udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
2) Informowanie Dyrektora Stacji i kierowników komórek organizacyjnych o zmianach w obowiÄ…zujÄ…cym stanie prawnym w zakresie dziaÅ‚ania Stacji oraz interpretowanie przepisów i prowadzenie szkoleÅ„ w tym zakresie.
3) Informowanie Dyrektora o uchybieniach w działalności Powiatowej Stacji w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień.
4) Opiniowanie projektów decyzji, postanowieÅ„ i innych rozstrzygnięć w postÄ™powaniu administracyjnym oraz nadzór nad prowadzeniem postÄ™powania administracyjnego i egzekucyjnego.
5) kompletowanie zbioru przepisów prawnych i podrÄ™cznej biblioteki fachowej;
6) Opiniowanie regulaminów i zarzÄ…dzeÅ„ Dyrektora Stacji.
7) Opiniowanie umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™.
8) Opracowywanie pozwów, pism procesowych oraz apelacji i innych Å›rodków zaskarżenia.
9) Występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi.
10) Nadzór prawny nad egzekucjÄ… należnoÅ›ci Powiatowej Stacji.
11) Opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz w sprawach leżących w zakresie zadań Radcy Prawnego w Powiatowej Stacji.
§14
1. Zadania Specjalisty ds. Jakości:
1) Wprowadzanie, utrzymanie i aktualizację systemu jakości.
2) Opracowanie i aktualizacja Ksiąg Jakości.
3) Prowadzenie auditów wewnÄ™trznych i przeglÄ…dów zarzÄ…dzania.
4) Prowadzenie szkoleń wewnętrznych.

Rozdział 5
Znakowanie pism w Powiatowej Stacji

§ 15

1. Komórki organizacyjne wchodzÄ…ce w skÅ‚ad Powiatowej Stacji używajÄ… do znakowania akt niżej wymienionych symboli:

1. Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego N
2. Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia OZ
3. Stanowisko ds. Ekonomicznych EK

4. Stanowisko ds. administracyjnych
AD
5. Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego
GK
6. Stanowisko Pracy Radcy Prawnego
RP

2. Do znakowania akt z zakresu zagadnieÅ„ wymienionych poniżej w pkt. 1 – 4 stosuje siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce symbole:

1. BHP i P/POÅ» BP
2. Obrony Cywilnej OC
3. Ochrony informacji niejawnych IN
4. Systemu zarządzania jakością J

3. Po symbolach wymienionych w ust. 1. pkt. 1 dodaje się poprzedzony kropką, dodatkowy symbol określający rodzaj sprawy z zakresu działalności merytorycznej Powiatowej Stacji:

1. Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku
HÅ»
2. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi
HK
3. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego
EP
4. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży
HD
5. Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy Prewencji Chorób Zawodowych
HP
6. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego NZ

4. PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – Dyrektor używa symbolu „PPIS”.

§ 16

1. Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pracowników wymienionych w § 3 pkt.2 oraz w § 4 ustala Dyrektor.
2. SzczegóÅ‚owe prawa i obowiÄ…zki GÅ‚ównego KsiÄ™gowego i Radcy Prawnego okreÅ›lajÄ… odrÄ™bne przepisy.
3. Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pozostaÅ‚ych pracowników okreÅ›lajÄ… ich bezpoÅ›redni przeÅ‚ożeni.


Załączniki:
1. ZaÅ‚Ä…cznik Nr 1 – Schemat organizacji wewnÄ™trznej PSSE w SÄ™pólnie Kraj.



Opublikował: Adrian Myler
Publikacja dnia: 24.08.2018
Podpisał: Elżbieta Estkowska
Dokument z dnia: 18.04.2014
Dokument oglÄ…dany razy: 1 384