Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
 
bip.gov.pl
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 06.05.2014, zobacz aktualnÄ… wersjÄ™ tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: Dodano nowy i usunięto stary: REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Regulamin organizacyjny

SÄ™pólno Kraj., dnia 03.03.2010r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w SÄ™pólnie KrajeÅ„skim

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1

1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w SÄ™pólnie Kraj. zwana dalej „PowiatowÄ… StacjÄ…”, jest zakÅ‚adem opieki zdrowotnej, przy pomocy którego PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., wykonuje zadania wynikajÄ…ce z ustaw o PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej.

2. Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj. zwany dalej „Regulaminem” okreÅ›la organizacjÄ™ wewnÄ™trznÄ… oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.

3. Schemat organizacyjny Powiatowej Stacji stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego.


Rozdział 2

Sposób kierowania PowiatowÄ… StacjÄ…

§ 2

1. DziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… Powiatowej Stacji kieruje PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., bÄ™dÄ…cy Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem” lub „Dyrektorem”.

2. Dyrektor kieruje StacjÄ… przy pomocy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego, kierowników komórek organizacyjnych i pracowników na samodzielnych stanowiskach.

3. PaÅ„stwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zastÄ™pujÄ… upoważnieni kierownicy komórek organizacyjnych.

4. Dyrektor może ustanowić peÅ‚nomocników do wykonywania w jego imieniu okreÅ›lonych czynnoÅ›ci.

§ 3

1. KomórkÄ… organizacyjnÄ… w Powiatowej Stacji jest oddziaÅ‚, sekcja i samodzielne stanowisko pracy.

2. PracÄ… komórek organizacyjnych kierujÄ… ich kierownicy lub pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.

3. Kierownicy komórek oraz pracownicy zajmujÄ…cy samodzielne stanowiska pracy w komórce organizacyjnej podlegajÄ… bezpoÅ›rednio Dyrektorowi.

4. W czasie nieobecnoÅ›ci kierownika komórki organizacyjnej jej pracÄ… kieruje pracownik wyznaczony przez Dyrektora.

5. Do realizacji zadaÅ„ bieżących i problemowych Dyrektor może powoÅ‚ywać zespoÅ‚y realizacyjne skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z pracowników różnych komórek organizacyjnych i wyznaczyć koordynatora ich pracy.

6. W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…, opisany w procedurach ogólnych oraz ksiÄ™dze jakoÅ›ci, którym mogÄ… być objÄ™te komórki organizacyjne wyznaczone przez Dyrektora Stacji.

7. Nadzór nad jakoÅ›ciÄ… pracy w komórkach objÄ™tych systemem zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… sprawuje specjalista ds. systemu jakoÅ›ci wyznaczony przez Dyrektora. Funkcje kierowników technicznych sprawujÄ… pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.

8. Zadania z zakresu obrony cywilnej, bezpieczeństwa przeciwpożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony informacji niejawnych realizują pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.

9. Funkcję rzecznika prasowego Powiatowej Stacji pełni pracownik wyznaczony przez Dyrektora.

§ 4

1. GÅ‚ówny ksiÄ™gowy nadzoruje dziaÅ‚alność ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji .

§ 5

1. Dyrektor wykonuje czynnoÅ›ci pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.

2. W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z przedstawicielem załogi, w granicach określonych obowiązującymi przepisami.

3. Dyrektor organizuje i nadzoruje szkolenia pracowników w Powiatowej Stacji.

§ 6

1. Powiatowa Stacja może prowadzić nie wyodrębnioną organizacyjnie działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającą m.in. na świadczeniu usług w zakresie szkoleń.

Rozdział 3

Organizacja wewnętrzna Powiatowej Stacji

§ 7

1. W skÅ‚ad Powiatowej Stacji wchodzÄ… jako jej komórki organizacyjne nastÄ™pujÄ…ce oddziaÅ‚y, sekcje i samodzielne stanowiska pracy:

1) OddziaÅ‚ Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego w skÅ‚ad , którego wchodzÄ…;

a. Sekcja Prewencji Chorób Zawodowych

b. Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku

c. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi

d. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego

e. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży

f. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

2) Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna, w której skÅ‚ad wchodzÄ…;

a. Stanowisko ds. ekonomicznych

b. Stanowisko ds. administracyjnych

3) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej I Promocji Zdrowia;

4) Samodzielne Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego;

5) Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego.

Rozdział 4

Zadania komórek organizacyjnych

§ 8

1. Do zadaÅ„ wszystkich komórek organizacyjnych należy w szczególnoÅ›ci:

1)wykonywanie zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wynikających z ustawy

o Państwowej Inspekcji Sanitarnej,

2)sporzÄ…dzanie planów pracy i sprawozdaÅ„ z ich wykonania, oraz wÅ‚aÅ›ciwe

dokumentowanie pracy,

3)przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej w zakresie tworzenia i obiegu

dokumentacji,

4)gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych

dokumentów w zakresie dziaÅ‚ania komórki organizacyjnej, a w szczególnoÅ›ci

opracowywanie postanowień i decyzji wynikających z prowadzonego przez nią

postępowania administracyjnego,

5) staÅ‚e podnoszenie kwalifikacji poprzez samoksztaÅ‚cenie pracowników, szkolenia wewnÄ™trzne, udziaÅ‚ w szkoleniach i w kursach organizowanych przez wyspecjalizowane jednostki oraz przeprowadzanie szkoleÅ„ dla pracowników Stacji,

6)przyjmowanie oraz zaÅ‚atwianie skarg i wniosków,

7)prowadzenie ewidencji i zbioru przepisów prawnych zwiÄ…zanych z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ…

komórki organizacyjnej oraz bieżąca analiza zmian obowiÄ…zujÄ…cego prawa,

8)Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca oraz wymiana informacji pomiÄ™dzy wszystkimi komórkami

organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie stanu sanitarnego i sytuacji

epidemiologicznej,

9)wdrażanie postępu naukowego dotyczącego metod i jakości pracy,

10)wspóÅ‚praca z organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej oraz instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami i Å›rodkami masowego przekazu,

11)realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli paÅ„stwowej oraz wniosków wynikajÄ…cych z dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolnej Ministerstwa Zdrowia, GÅ‚ównego Inspektoratu Sanitarnego i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej,

12)doskonalenie zarządzania systemem jakości,

13)przestrzeganie przepisów bhp i ochrony p/pożarowej,

14)przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych i danych osobowych oraz tajemnicy sÅ‚użbowej.

§9

1.Zadaniem OddziaÅ‚u Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego jest prowadzenie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpÅ‚ywem czynników szkodliwych i uciążliwych oraz zapobieganie powstawaniu chorób zakaźnych, zawodowych, powodowanych warunkami Å›rodowiska. SporzÄ…dzanie analiz i ocen stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej w powiecie oraz przygotowywanie na ich podstawie opinii, wystÄ…pieÅ„ i informacji.

2.Zadania te, realizowane sÄ… przez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, OddziaÅ‚u:

2.1. Zadania Stanowiska ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:

1) Uzgadnianie studiów uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pod wzglÄ™dem wymagaÅ„ higienicznych i zdrowotnych.

2) Uzgadnianie zakresu i stopnia szczegóÅ‚owoÅ›ci informacji wymaganych w prognozie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko.

3) Uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

4) Wydawanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

5) Wydawanie opinii w ramach postępowania zmierzającego do wydania decyzji środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

6) Kontrola przestrzegania wymagań higieniczno-sanitarnych w obiektach będących w trakcie budowy i przekazywanych do użytkowania.

7) Wydawanie opinii o obiektach budowlanych przekazywanych do eksploatacji.

8) Informowanie PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy o stwierdzonych podczas czynnoÅ›ci kontrolnych uchybieniach w dokumentacji opiniowanej przez rzeczoznawców ds. sanitarno-higienicznych.

9) Wydawanie opinii o zgodnoÅ›ci z warunkami sanitarnymi okreÅ›lonymi w przepisach Unii Europejskiej – przedsiÄ™wzięć i inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez AgencjÄ™ Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze Å›rodków pochodzÄ…cych z funduszy Unii Europejskiej.

2.2. Zadania Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego:

1) Prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych powodowanych warunkami Å›rodowiska.

2) Zbieranie danych, rejestracja i opracowywanie informacji na temat chorób szerzÄ…cych siÄ™ epidemicznie, dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych, w tym systematycznej oceny sytuacji zdrowotnej spoÅ‚eczeÅ„stwa powiatu w zakresie chorób zakaźnych.

3) Opracowywanie ognisk epidemicznych i przypadków chorób szczególnie niebezpiecznych.

4) Zapobieganie szerzeniu siÄ™ chorób zakaźnych poprzez prowadzenie nadzoru przeciwepidemicznego nad osobami chorymi, nosicielami, osobami zakażonych bezobjawowo i ozdrowieÅ„cami oraz osobami z ich otoczenia.

5) Nadzór nad zakażeniami szpitalnymi oraz wspóÅ‚praca z placówkami lecznictwa zamkniÄ™tego w zakresie ich profilaktyki.

6) Dystrybucja preparatów szczepionkowych.

7) Nadzór nad realizacjÄ… szczepieÅ„ ochronnych przez Å›wiadczeniodawców na terenie powiatu.

8) Nadzór nad bezpieczeÅ„stwem epidemiologicznym przeprowadzanych zabiegów medycznych w placówkach sÅ‚użby zdrowia oraz monitoring zagrożeÅ„ epidemicznych.

9) ObsÅ‚uga krajowego systemu nadzoru epidemicznego i kontroli chorób zakaźnych.

10) Sprawowanie nadzoru nad sterylizacja i dezynfekcjÄ….

11) Inicjowanie, organizowanie i przeprowadzanie szkoleÅ„ dla personelu medycznego w dziedzinie zwalczania i profilaktyki chorób zakaźnych, dezynfekcji i sterylizacji oraz szczepieÅ„ ochronnych.

12) WspóÅ‚praca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w zakresie zwalczania chorób odzwierzÄ™cych u ludzi.

13) Szerzenie oÅ›wiaty zdrowotnej, wspóÅ‚dziaÅ‚anie z organami administracji samorzÄ…dowej, Å›rodkami masowego przekazu i innymi komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie zwalczania chorób zakaźnych.

2.3. Zadania Sekcji Higieny Å»ywnoÅ›ci, Å»ywienia i Przedmiotów Użytku:

1) Zatwierdzanie i dokonywanie wpisów do rejestru zakÅ‚adów produkujÄ…cych i wprowadzajÄ…cych żywność do obrotu - podlegajÄ…cych urzÄ™dowej kontroli organów paÅ„stwowej inspekcji sanitarnej.

2) Kontrola przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i zdrowotne w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu Å›rodków spożywczych, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz kosmetyków.

3) Prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno-technicznego.

4) Opracowywanie, dokumentowanie i likwidacja ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych we wspóÅ‚pracy z innymi komórkami.

5) WspóÅ‚udziaÅ‚ w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór obiektów żywnoÅ›ciowo - żywieniowych oraz uczestnictwo w kontrolach odbiorowych obiektów w zwiÄ…zku ze zmianÄ… użytkownika.

6) Ocena stopnia wdrożenia i skutecznoÅ›ci funkcjonowania zasad GHP, GMP i systemu analizy zagrożeÅ„ i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych obiektach;

7) Ocena jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego.

8) Prowadzenie postÄ™powania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnoÅ›ciowych i nie żywnoÅ›ciowych RASFF i RAPEX.

9) Podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących niewłaściwego stanu sanitarnego.

10) Podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ w ramach urzÄ™dowej kontroli i monitoringu żywnoÅ›ci, w tym pobieranie próbek żywnoÅ›ci, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… do badaÅ„ laboratoryjnych.

11) Pobieranie próbek kosmetyków do badaÅ„ laboratoryjnych w ramach urzÄ™dowej kontroli kosmetyków.

12) WspóÅ‚praca z innymi sÅ‚użbami urzÄ™dowej kontroli żywnoÅ›ci w ramach kompetencji i zawartych porozumieÅ„ oraz z innymi organami samorzÄ…du.

13) Prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ doraźnych na podstawie wytycznych GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego oraz PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.

14) Upowszechnianie wiedzy o zasadach racjonalnego żywienia, promocja zdrowia w dziedzinie higieny żywności i żywienia.

15) Prowadzenie systemów informacyjnych i baz danych dotyczÄ…cych nadzoru nad bezpieczeÅ„stwem żywnoÅ›ci.

2.4. Zadania Sekcji Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi:

1) Sprawowanie bieżącego nadzoru nad:

a) stanem sanitarnym i przestrzeganiem wymagań higienicznych i zdrowotnych w obiektach i urządzeniach użyteczności publicznej,

b) stanem sanitarno-higienicznym zakÅ‚adów opieki zdrowotnej, w tym przestrzegania procedur dotyczÄ…cych utrzymania czystoÅ›ci, gospodarki odpadami medycznymi i postÄ™powaniem z bieliznÄ… medycznÄ….

c) stanem sanitarnym miejscowoÅ›ci, tras i obiektów wczasowo – turystycznych,

d) warunkami świadczenia usług w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, odnowy biologicznej i tatuażu,

e) warunkami sanitarno – higienicznymi w zakÅ‚adach (domach) pogrzebowych z uwzglÄ™dnieniem wÅ‚aÅ›ciwego postÄ™powania ze zwÅ‚okami i szczÄ…tkami ludzkimi,

f) stanem sanitarno-technicznym urządzeń służących do zaopatrywania ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

2) Prowadzenie serwisu kÄ…pieliskowego dla nadzorowanego terenu i sporzÄ…dzanie informacji o stanie kÄ…pielisk.

3) Prowadzenie monitoringu jakoÅ›ci wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i w kÄ…pieliskach zgodnie z wytycznymi GIS ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem prawidÅ‚owoÅ›ci poborów próbek do badaÅ„ fizyko - chemicznych i bakteriologicznych oraz prowadzenie stosownej dokumentacji. Realizacja zadaÅ„ naÅ‚ożonych przez Zintegrowany System Badania Wody.

4) Monitoring jakości wody ciepłej w celu wykrywania bakterii Legionella sp. w obiektach użyteczności publicznej oraz zamieszkania zbiorowego.

5) Prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji na przeprowadzenie ekshumacji oraz postanowień dotyczących sprowadzania zwłok z zagranicy.

6) Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku występowania uciążliwości lub zagrożeń środowiskowych.

2.5. Zadania Stanowiska ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych :

1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym zakÅ‚adów pracy oraz warunkami zdrowotnymi Å›rodowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych, zakaźnych i innych chorób zwiÄ…zanych z warunkami pracy.

2) Prowadzenie postÄ™powaÅ„ w sprawach chorób zawodowych dotyczÄ…cych oceny narażenia zawodowego i prowadzenia postÄ™powania administracyjnego.

3) Nadzór nad przestrzeganiem przez producentów, importerów, osoby wprowadzajÄ…ce do obrotu, stosujÄ…ce lub eksportujÄ…ce substancje chemiczne, preparaty chemiczne lub wyroby obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z obowiÄ…zujÄ…cych przepisów prawnych.

4) Kontrola klasyfikacji i oznakowania preparatów chemicznych oraz zgodnoÅ›ci kart charakterystyki i oznakowania z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami.

5) Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu, wÅ‚aÅ›ciwym sklasyfikowaniem i oznakowaniem produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowaniem przez podmioty gospodarcze.

6) Kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów.

7) Ocena narażenia zawodowego na substancje, preparaty lub procesy technologiczne o dziaÅ‚aniu rakotwórczym lub mutagennym w Å›rodowisku pracy oraz nadzór nad stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki.

8) Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu prekursorów narkotykowych kategorii 2 i 3 zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawnymi.

9) Opracowywanie ocen stanu sanitarnego zakÅ‚adów pracy oraz zagadnieÅ„ problemowych dotyczÄ…cych Å›rodowiska pracy.

10) Wykorzystywanie wyników laboratoryjnych badaÅ„ Å›rodowiska pracy w ramach bieżącego nadzoru sanitarnego.

11) Ocena warunków higieniczno – sanitarnych pracowników zatrudnionych przy stosowaniu, dystrybucji i przechowywaniu Å›rodków ochrony roÅ›lin.

12) Realizacja zagadnieÅ„ problemowych w dziedzinie profilaktyki chorób zawodowych.

13) Promocja zdrowia w zakładach pracy.

14) Nadzór nad prowadzeniem badaÅ„ profilaktycznych pracowników zakÅ‚adów pracy.

15) Zapobieganie i eliminowanie negatywnego wpÅ‚ywu czynników uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia, w tym: czynników fizycznych, chemicznych oraz biologicznych.

16) Sporządzanie opracowań dotyczących środowiska pracy.

17) Prowadzenie ewidencji i dokumentacji zakÅ‚adów pracy podlegÅ‚ych nadzorowi.

18) Prowadzenie rejestrów i ewidencji dotyczÄ…cych chorób zawodowych.

19) WspóÅ‚udziaÅ‚ w akcji ratowniczej w sytuacjach awaryjnych, poÅ‚Ä…czonych ze skażeniem Å›rodowiska w zakresie dotyczÄ…cym stopnia i rodzaju narażenia.

20) WspóÅ‚praca z paÅ„stwowÄ… inspekcjÄ… pracy, inspekcjÄ… weterynaryjnÄ…, inspekcjÄ… HandlowÄ…;

2.6. Zadania Stanowiska ds. Higieny Dzieci i Młodzieży:

1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym w szkoÅ‚ach i innych placówkach oÅ›wiatowo-wychowawczych oraz oÅ›rodkach wypoczynku dla dzieci i mÅ‚odzieży.

2) Ocena prawidłowości oświetlenia i mikroklimatu pomieszczeń do nauki i przystosowania mebli szkolnych i przedszkolnych do wzrostu dzieci i młodzieży.

3) Kontrola przestrzegania wymagań dot. procesu nauczania wraz z oceną rozkładu zajęć lekcyjnych.

4) Kwalifikacja pod wzglÄ™dem higieniczno-sanitarnym obiektów przeznaczonych na wypoczynek letni i zimowy dla dzieci i mÅ‚odzieży .

5) Wykonywanie prac problemowych zleconych przez PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego dotyczÄ…cych higieny pracy ucznia i Å›rodowiska szkolnego.

6) WspóÅ‚praca z organami administracji oÅ›wiatowej, szkolnÄ… sÅ‚użbÄ… zdrowia i innymi instytucjami i organizacjami zajmujÄ…cymi siÄ™ wychowaniem i ochronÄ… zdrowia dzieci i mÅ‚odzieży.

§10

1.Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w dziedzinie zdrowia publicznego na terenie powiatu sępoleńskiego, w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych, poprzez:

1) Inicjowanie i wytyczanie kierunków dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do zaznajomienia spoÅ‚eczeÅ„stwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, pobudzanie aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej do dziaÅ‚aÅ„ na rzecz wÅ‚asnego zdrowia poprzez:

a. okreÅ›lanie kierunków tematycznych

b. promowanie, wdrażanie i realizacjÄ™ programów i przedsiÄ™wzięć prozdrowotnych,

c. badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich środowiskach,

d. określanie środowisk i zasięgu ich oddziaływania,

e. ewaluację efektywności realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych,

f. wypracowywanie metod i form oddziaływania, w tym opracowywanie scenariuszy imprez, wystaw, itp.

g. promowanie programów prozdrowotnych,

h. monitorowanie przedsięwzięć prozdrowotnych,

i. poszukiwanie sojuszników do realizacji zadaÅ„,

j. systematyczny rozwój bazy pomocy metodycznych i informacyjno-edukacyjnych,

2) Prowadzenie szkoleń z zakresu metodyki oświaty zdrowotnej.

3) Utrzymywanie staÅ‚ej wspóÅ‚pracy z organami administracji samorzÄ…dowej, instytucjami publicznymi, organizacjami spoÅ‚ecznymi i Å›rodkami masowego przekazu i sektorem prywatnym na rzecz oÅ›wiaty zdrowotnej i promocji zdrowia.

4) Udzielanie metodycznego i merytorycznego wsparcia placówkom realizujÄ…cym zadania z zakresu promocji zdrowia.

5) Zapewnienie metodycznej pomocy dla komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji w zakresie realizacji zadaÅ„ oÅ›wiatowych wynikajÄ…cych z ustawy o PIS.

6) Dbanie o właściwe wykorzystanie bazy pomocy metodycznych i jej tworzenie na potrzeby zadań w zakresie oświaty zdrowotnej.

7) OcenÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci oÅ›wiaty zdrowotnej prowadzonej przez szkoÅ‚y, placówki oÅ›wiatowo-wychowawcze, zakÅ‚ady sÅ‚użby zdrowia oraz inne placówki prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność w zakresie oÅ›wiaty zdrowotnej.

§11

1.OddziaÅ‚ Ekonomiczny i Administracyjny realizuje zadania poprzez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, zgodnie z zakresami okreÅ›lonymi w pkt. 2 i 3

2. Zadania Stanowiska ds. Ekonomicznych :

1) Prowadzenie ksiÄ…g rachunkowych zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami.

2) Prowadzenie ksiÄ…g inwentarzowych.

3) Ewidencjonowanie i egzekwowanie dochodów budżetu paÅ„stwa.

4) Prowadzenie kasy, raportów kasowych oraz innych ewidencji zwiÄ…zanych z kasÄ… Powiatowej Stacji.

5) WspóÅ‚dziaÅ‚anie z GÅ‚ównym KsiÄ™gowym w zakresie wykorzystania Å›rodków finansowych.

6) Rozliczanie kosztów delegacji sÅ‚użbowych.

7) Sprawdzanie wszystkich dokumentów finansowych pod wzglÄ™dem formalnym.

3. Zadania Stanowiska ds. Administracyjnych :

1) Wykonywanie czynności kancelaryjnych.

2) Prowadzenie sekretariatu i obsługa centrali telefonicznej.

3) Prowadzenie spraw pracowniczych.

4) Prowadzenie ewidencji i rozliczanie mandatów karnych.

5) Kompletowanie zbiorów przepisów prawnych.

6) Prowadzenie dokumentacji Inspektora Sanitarnego / Dyrektora Powiatowej Stacji.

7) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z inwestycjami, konserwacjÄ…, remontami

bieżącymi i kapitalnymi aparatury, sprzętu, urządzeń i pomieszczeń budynku, .

8) Prowadzenie książki obiektu budowlanego, dokumentacji technicznej instalacji i urządzeń budynku Powiatowej Stacji.

9) Zabezpieczenie ochrony mienia Powiatowej Stacji.

10) Utrzymywanie właściwego stanu sanitarnego porządkowego na terenie

Powiatowej Stacji.

11) Podejmowanie czynności przygotowawczych do inwentaryzacji.

12) Zabezpieczenie transportu dla potrzeb Stacji.

13) Prowadzenie spraw bhp i przeciwpożarowych.

14) Prowadzenie ksiÄ™gi druków Å›cisÅ‚ego zarachowania.

15) Prowadzenie ubezpieczeń.

16) Prowadzenie archiwum Powiatowej Stacji, magazynu, biblioteki.

17) Zapewnienie prawidłowej eksploatacji nieruchomości, gospodarki energetycznej, urządzeń energetycznych, chłodniczych, instalacji elektrycznej, sieci wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, urządzeń łączności oraz sprzętu techniczno-gospodarczego.

18) Zaopatrywanie w materiały aparaturę medyczną, sprzęt i urządzenia, druki, materiały biurowe, odzież roboczą i ochronną oraz inne materiały potrzebne do prawidłowego funkcjonowania Powiatowej Stacji.

19) Realizacja zakupów na rzecz Stacji zgodnie z ustawÄ… o zamówieniach publicznych oraz zaopatrywanie komórek organizacyjnych w media, materiaÅ‚y, aparaturÄ™ i sprzÄ™t niezbÄ™dny dla zapewnienia wÅ‚aÅ›ciwej dziaÅ‚alnoÅ›ci Powiatowej Stacji.

20) Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz warunkami pracy.

21) Prowadzenie spraw związanych z ochroną przeciwpożarową.

22) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z obronÄ… cywilna i spraw wojskowych.

23) Zapewnienie prawidłowej eksploatacji wyposażenia komputerowego i informatycznego.

24) Utrzymanie programów komputerowych w stanie gwarantujÄ…cym ich poprawne użytkowanie.

25) Prowadzenie i aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowej Stacji.

§12

1. Samodzielne Stanowisko Pracy - GÅ‚ówny KsiÄ™gowy realizuje merytoryczny nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji a w szczególnoÅ›ci:

1) Opracowywanie planów finansowych w zakresie dochodów, wydatków, zatrudnienia, inwestycji, wniosków w sprawie zmiany tych planów oraz ich realizacji w sferze budżetu i gospodarki pozabudżetowej.

2) Racjonalne gospodarowanie Å›rodkami przeznaczonymi na wykonanie zadaÅ„ wynikajÄ…cych z planów i dziaÅ‚alnoÅ›ci statutowej;

3) Prowadzenie rachunkowości w Powiatowej Stacji.

4) Kontrola i nadzór w zakresie prawidÅ‚owej realizacji operacji gospodarczych i finansowych w odniesieniu do planu finansowego.

5) Wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi.

6) Dokonywanie analiz ekonomicznych i tematycznych analiz okresowych ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem ksztaÅ‚towania siÄ™ kosztów wg miejsc ich powstawania oraz przedstawienie wniosków wynikajÄ…cych z tych analiz.

7) Koordynacja problematyki finansowo – ekonomicznej komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji.

8) Nadzór nad prowadzeniem gospodarki kasowej.

9) SporzÄ…dzanie sprawozdawczoÅ›ci budżetowej okreÅ›lonej przez Ministra Finansów w porozumieniu z Prezesem GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego.

10) Obliczanie wynagrodzeÅ„ oraz innych należnoÅ›ci pracowniczych – rozliczenie należnych podatków zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami na podstawie prawidÅ‚owo prowadzonych ewidencji analitycznych.

11) Regulowanie podatków oraz innych opÅ‚at.

12) Rozliczanie funduszy celowych.

§13

1.Zadania Stanowiska Pracy Radcy Prawnego:

1) Udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.

2) Informowanie Dyrektora Stacji i kierowników komórek organizacyjnych o zmianach w obowiÄ…zujÄ…cym stanie prawnym w zakresie dziaÅ‚ania Stacji oraz interpretowanie przepisów i prowadzenie szkoleÅ„ w tym zakresie.

3) Informowanie Dyrektora o uchybieniach w działalności Powiatowej Stacji w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień.

4) Opiniowanie projektów decyzji, postanowieÅ„ i innych rozstrzygnięć w postÄ™powaniu administracyjnym oraz nadzór nad prowadzeniem postÄ™powania administracyjnego i egzekucyjnego.

5) kompletowanie zbioru przepisów prawnych i podrÄ™cznej biblioteki fachowej;

6) Opiniowanie regulaminów i zarzÄ…dzeÅ„ Dyrektora Stacji.

7) Opiniowanie umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™.

8) Opracowywanie pozwów, pism procesowych oraz apelacji i innych Å›rodków zaskarżenia.

9) Występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi.

10) Nadzór prawny nad egzekucjÄ… należnoÅ›ci Powiatowej Stacji.

11) Opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz w sprawach leżących w zakresie zadań Radcy Prawnego w Powiatowej Stacji.

§14

1. Zadania Specjalisty ds. Jakości:

1) Wprowadzanie, utrzymanie i aktualizację systemu jakości.

2) Opracowanie i aktualizacja Ksiąg Jakości.

3) Prowadzenie auditów wewnÄ™trznych i przeglÄ…dów zarzÄ…dzania.

4) Prowadzenie szkoleń wewnętrznych.

Rozdział 5

Znakowanie pism w Powiatowej Stacji

§ 15

1. Komórki organizacyjne wchodzÄ…ce w skÅ‚ad Powiatowej Stacji używajÄ… do znakowania akt niżej wymienionych symboli:

1. Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego N
2. Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia OZ
3. Stanowisko ds. Ekonomicznych EK
4. Stanowisko ds. administracyjnych AD
5. Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego GK
6. Stanowisko Pracy Radcy Prawnego RP

2. Do znakowania akt z zakresu zagadnieÅ„ wymienionych poniżej w pkt. 1 – 4 stosuje siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce symbole:

1. BHP i P/POÅ» BP
2. Obrony Cywilnej OC
3. Ochrony informacji niejawnych IN
4. Systemu zarządzania jakością J

3. Po symbolach wymienionych w ust. 1. pkt. 1 dodaje się poprzedzony kropką, dodatkowy symbol określający rodzaj sprawy z zakresu działalności merytorycznej Powiatowej Stacji:

1. Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku HÅ»
2. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi HK
3. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego EP
4. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży HD
5. Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy Prewencji Chorób Zawodowych HP
6. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego NZ

4. PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – Dyrektor używa symbolu „PPIS”.

§ 16

1. Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pracowników wymienionych w § 3 pkt.2 oraz w § 4 ustala Dyrektor.

2. SzczegóÅ‚owe prawa i obowiÄ…zki GÅ‚ównego KsiÄ™gowego i Radcy Prawnego okreÅ›lajÄ… odrÄ™bne przepisy.

3. Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pozostaÅ‚ych pracowników okreÅ›lajÄ… ich bezpoÅ›redni przeÅ‚ożeni.

Załączniki:

1. ZaÅ‚Ä…cznik Nr 1 – Schemat organizacji wewnÄ™trznej PSSE w SÄ™pólnie Kraj.

2. ZaÅ‚Ä…cznik Nr 2 – Zakresy obowiÄ…zków pracowników PSSE w SÄ™pólnie Kraj.

Uzgodnienia:

Przedstawiciel pracowników                               Radca Prawny

.........................................                             ................................

SÄ™pólno Kraj., dnia 23.11.2009r.

Zakresy czynnoÅ›ci pracowników

Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie KrajeÅ„skim.

Zakres czynności

Kierownika Oddziału Zapobiegaywczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

1. Zastępowanie PPIS w zakresie otrzymanych upoważnień.

2. Planowanie i ksztaÅ‚towanie dziaÅ‚alnoÅ›ci podlegÅ‚ych komórek.

3. Nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… podlegÅ‚ych komórek organizacyjnych.

4. Rozpowszechnianie dokumentacji zwiÄ…zanej z administracjÄ….

UdziaÅ‚ w rozpatrywaniu skarg i wniosków oraz interwencji sanitarnych

6. Merytoryczna odpowiedzialność za jakość prowadzonych kontroli.

7. OkreÅ›lanie zakresu obowiÄ…zków dla pracowników wÅ‚asnej komórki.

8. Znajomość metod, procedur i celów kontroli.

9. Wdrożenie i nadzór nad funkcjonowaniem procedur .

10. DbaÅ‚ość o zapewnienie niezbÄ™dnego sprzÄ™tu do wykonywania pomiarów.

11. Nadzór nad dziaÅ‚aniami zapobiegawczymi i korygujÄ…cymi z obszaru dotyczÄ…cego zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego.

12. Rozpowszechnianie i nadzorowanie stosowania aktów prawnych i norm z obszaru dotyczÄ…cego zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego.

Rozpatrywanie interwencji sanitarnych.
Zatwierdzanie okresowych planów dziaÅ‚alnoÅ›ci i nadzór nad ich realizacjÄ….
Zatwierdzanie sprawozdań, statystyk, informacji, ocen i analiz.



Zakres czynności

na stanowisku pracy Kierownika Sekcji Higieny Żywności Żywienia i PU

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

1. Planowanie i ksztaÅ‚towanie dziaÅ‚alnoÅ›ci podlegÅ‚ej komórki.

2. Nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… podlegÅ‚ej komórki organizacyjnej.

3. Rozpowszechnianie dokumentacji zwiÄ…zanej z administracjÄ….

UdziaÅ‚ w rozpatrywaniu skarg i wniosków oraz interwencji sanitarnych.
Kierowanie merytoryczną praca sekcji nadzoru nad żywnością i żywieniem.
Opiniowanie pod wzglÄ™dem sanitarnym uruchamianych zakÅ‚adów żywnoÅ›ciowo-żywieniowych.

Prowadzenie ewidencji zakÅ‚adów produkcyjnych wprowadzajÄ…cych do obrotu Å›rodki spożywcze oraz zakÅ‚adów żywienia zbiorowego i wytwórni przedmiotów użytku.
Prowadzenie nadzoru sanitarnego:

- w zakresu produkcji Å›rodków spożywczych, substancji pomagajÄ…cych w przetwarzaniu, dozwolonych substancji dodatkowych,

- w zakresie żywienia zbiorowego,

- w zakresie produkcji materiaÅ‚ów i wyrobów do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ…,

- w zakresie produkcji kosmetyków,

- w zakresie obrotu Å›rodkami spożywczymi, substancjami pomagajÄ…cych w przetwarzaniu dozwolonymi substancjami dodatkowymi, materiaÅ‚ami i wyrobami do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz kosmetykami m.in. poprzez sprawdzenie stanu sanitarnego i technicznego obiektów, procesów produkcyjnych, prowadzenie dokumentacji GHP, GMP oraz HACCP.

Kontrola jakoÅ›ci zdrowotnej Å›rodków spożywczych, substancji pomagajÄ…cych w przetwarzaniu dozwolonych substancji dodatkowych, materiaÅ‚ów i wyrobów do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz kosmetyków poprzez pobieranie próbek do badaÅ„ laboratoryjnych.
Przeprowadzanie granicznych kontroli sanitarnych towarów pochodzÄ…cych z importu.
Podejmowanie działań w ramach funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach i środkach żywienia zwierząt RASFF.
Opracowywanie ognisk zatruć pokarmowych we wspóÅ‚pracy z Powiatowym Lekarzem Weterynarii i SekcjÄ… Epidemiologii.
Pobieranie prób artykuÅ‚ów żywnoÅ›ciowych, posiÅ‚ków, wody i przedmiotów użytku do badaÅ„ laboratoryjnych.
Wykonywanie prac problemowych zleconych przez WSSE w Bydgoszczy.
Opracowywanie informacji oraz sprawozdaÅ„ z zakresu higieny żywnoÅ›ci żywienia i przedmiotów użytku dla WSSE, organów administracji samorzÄ…dowej i terenowych organów administracji rzÄ…dowej.
Wykonywanie innych czynności służbowych na polecenie przełożonych.
Rozpatrywanie interwencji sanitarnych,
Opracowywanie okresowych planów dziaÅ‚alnoÅ›ci,
Opracowywanie i przekazywanie sprawozdań, statystyk, informacji, ocen i analiz,
WspóÅ‚praca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE,
WspóÅ‚dziaÅ‚anie z WSSE, organami samorzÄ…dowymi, instytucjami, inspekcjami, jednostkami naukowo-badawczymi,

Podejmowanie działań w ramach oświaty zdrowotnej i promocji

Zakres czynności

w Sekcji Higieny Żywności Żywienia i PU

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

Prowadzenie nadzoru sanitarnego:

- w zakresu produkcji Å›rodków spożywczych, substancji pomagajÄ…cych w przetwarzaniu, dozwolonych substancji dodatkowych,

- w zakresie żywienia zbiorowego,

- w zakresie produkcji materiaÅ‚ów i wyrobów do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ…,

- w zakresie produkcji kosmetyków,

- w zakresie obrotu Å›rodkami spożywczymi, substancjami pomagajÄ…cych w przetwarzaniu dozwolonymi substancjami dodatkowymi, materiaÅ‚ami i wyrobami do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz kosmetykami m.in. poprzez sprawdzenie stanu sanitarnego i technicznego obiektów, procesów produkcyjnych, prowadzenie dokumentacji GHP, GMP oraz HACCP.

Kontrola jakoÅ›ci zdrowotnej Å›rodków spożywczych, substancji pomagajÄ…cych w przetwarzaniu dozwolonych substancji dodatkowych, materiaÅ‚ów i wyrobów do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz kosmetyków poprzez pobieranie próbek do badaÅ„ laboratoryjnych.
Przeprowadzanie granicznych kontroli sanitarnych towarów pochodzÄ…cych z importu.
Podejmowanie działań w ramach funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach i środkach żywienia zwierząt RASFF.
Opracowywanie ognisk zatruć pokarmowych we wspóÅ‚pracy z Powiatowym Lekarzem Weterynarii i SekcjÄ… Epidemiologii.
Rozpatrywanie interwencji konsumentów dotyczÄ…cych nieprzestrzegania zasad higieny w zakÅ‚adach produkujÄ…cych i wprowadzajÄ…cych żywność do obrotu oraz niewÅ‚aÅ›ciwej jakoÅ›ci zdrowotnej żywnoÅ›ci.
Rozpatrywanie interwencji sanitarnych.
Opracowywanie okresowych planów dziaÅ‚alnoÅ›ci.
Opracowywanie i przekazywanie sprawozdań, statystyk, informacji, ocen i analiz.
WspóÅ‚praca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE.
WspóÅ‚praca z WSSE, organami samorzÄ…dowymi, instytucjami, inspekcjami, jednostkami naukowo-badawczymi.
Podejmowanie działań w ramach oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia.

Zakres czynności

w Sekcji nadzoru nad obiektami komunalnymi

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

1. Prowadzenie monitoringu i nadzoru nad jakoÅ›ciÄ… wody do spożycia oraz ocena stanu sanitarno-technicznego urzÄ…dzeÅ„ wodnych, podajÄ…cych wody (ujÄ™cia wody, sieć rozdzielcza, miejsca czerpania wody przez odbiorców).

2. Nadzór nad obiektami i jakoÅ›ciÄ… wody przeznaczonej do kÄ…pieli i celów rekreacyjnych oraz basenów kÄ…pielowych.

Pobieranie i dokumentowanie próbek wody do badaÅ„ laboratoryjnych oraz nadzór nad ich przekazywaniem do laboratorium.
Prowadzenie informatycznej bazy danych: program WODA-EXCEL oraz PHARE WODA.
Rozpatrywanie interwencji sanitarnych dotyczących jakości wody do spożycia.
Wydawanie opinii sanitarnych w sprawach wynikajÄ…cych z przepisów prawa.
Opracowywanie okresowych planów dziaÅ‚alnoÅ›ci.
Opracowywanie i przekazywanie sprawozdań, statystyk, informacji, ocen i analiz.
WspóÅ‚praca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE.
WspóÅ‚praca z WSSE, organami samorzÄ…dowymi, instytucjami, inspekcjami, jednostkamii naukowo-badawczymi.
Podejmowanie działań w ramach oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia

12. Nadzorowanie obiektów stanowiÄ…cych zagrożenie dla Å›rodowiska:

- kontrolowanie wysypisk, nieczystości stałych i płynnych,

- kontrolowanie zakÅ‚adów utylizacyjnych i zbiornic padlin,

- kontrolowanie skÅ‚adowisk i mogilników chemicznych Å›rodowisk ochrony roÅ›lin.

13. Nadzorowanie miejscowoÅ›ci turystycznych i obiektów użytecznoÅ›ci publicznej.

14. Prowadzenie ewidencji urzÄ…dzeÅ„ wodnych, obiektów użytecznoÅ›ci publicznej, miejsc unieszkodliwiania nieczystoÅ›ci i odpadów.

15. Wydawanie opinii sanitarnych w sprawach wynikajÄ…cych z przepisów prawa.

16. Prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i zdrowotne:

- kontrolowanie punktów usÅ‚ugowych dla ludnoÅ›ci(zakÅ‚ady fryzjerskie, pralnie chemiczne, hotele, gabinety lekarskie,

- kontrolowanie cmentarzy, targowisk, dworców PKS, obiektów PKP, szaletów publicznych, parków i zieleÅ„ców, boisk sportowych, parkingów , placów zabaw,

- kontrolowanie szpitali, przychodni i oÅ›rodków zdrowia, domów pomocy spoÅ‚ecznej.

17. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczÄ…cych chowania, przewozu i ekshumacji zwÅ‚ok i szczÄ…tków ludzkich.

Zakres czynności

w Sekcji nadzoru przeciwepidemicznego

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem szczepieÅ„ ochronnych i prawidÅ‚owÄ… dokumentacjÄ… w placówkach sÅ‚użby zdrowia.

1. Dokumentowanie przypadków oraz prowadzenie wykazu niepożądanych odczynów poszczepiennych.

2. Nadzór nad szczepieniami ochronnymi oraz dystrybucja szczepionek.

3. Bieżący nadzór nad placówkami sÅ‚użby zdrowia i prywatnymi gabinetami lekarskimi, miÄ™dzy innymi poprzez przeprowadzenie kontroli sanitarnych z uwzglÄ™dnieniem bezpieczeÅ„stwa epidemiologicznego i poprawnoÅ›ci techniki przeprowadzanych zabiegów medycznych i laboratoryjnych.

4. Sprawowanie nadzoru nad aparaturÄ… sterylizacyjnÄ…, jakoÅ›ciÄ… procesów wyjaÅ‚awiania i wewnÄ™trznÄ… kontrola procesów sterylizacji w placówkach sÅ‚użby zdrowia.

5. Okresowa kontrola sprawnoÅ›ci sterylizatorów za pomocÄ… testów biologicznych w placówkach sÅ‚użby zdrowia.

6. Nadzór nad zasadami stosowania Å›rodków dezynfekcyjnych oraz pobieranie prób roztworów użytkowych Å›rodków dezynfekcyjnych w placówkach lecznictwa.

8. Prowadzenie dokumentacji i pobieranie prób badaÅ„ w kierunku nosicielstwa paÅ‚eczek schorzeÅ„ jelitowych.

9. WspóÅ‚dziaÅ‚anie z innymi stanowiskami PSSE w zakresie zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych.

10. Opracowywanie dokumentacji bieżącej z zakresu epidemiologii.

11. Szerzenie oświaty zdrowotnej poprzez pracę w zespole ds. OZ i PZ.

12. Wykonywanie prac problemowych zleconych przez WSSE w Bydgoszczy.

13. Opracowywanie informacji oraz sprawozdaÅ„ z zakresu epidemiologii dla WSSE, organów administracji samorzÄ…dowej i terenowych organów administracji rzÄ…dowej.

14. Wykonywanie innych czynności służbowych na polecenie przełożonego.

15. Rozpatrywanie interwencji sanitarnych.

16. Opracowywanie okresowych planów dziaÅ‚alnoÅ›ci.

17. Opracowywanie i przekazywanie sprawozdań, statystyk, informacji, ocen i analiz.

18. WspóÅ‚praca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE.

19. WspóÅ‚praca z WSSE, organami samorzÄ…dowymi, instytucjami, inspekcjami, jednostkami naukowo-badawczymi.

20. Podejmowanie działań w ramach oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia

21. Przeprowadzania wywiadów epidemiologicznych w przypadkach pojedynczych podejrzeÅ„ lub zachorowaÅ„ na choroby zakaźne oraz w przypadkach ognisk epidemicznych.

22. Przeprowadzanie bieżących analiz liczbowych zachorowań na choroby zakaźne.

23. Bieżąca wspóÅ‚praca z terenowymi lekarzami weterynarii w zakresie chorób odzwierzÄ™cych.

24. Kontrola właściwego przeprowadzania badań i prowadzenie nadzoru nad zakażonymi bez objawowo, chorymi na choroby zakaźne i osobami ze styczności z nimi.

25. Prowadzenie rejestru zachorowaÅ„ na choroby zakaźne podlegajÄ…ce zgÅ‚aszaniu oraz dodatnich wyników badaÅ„ laboratoryjnych.

Zakres czynności

na Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

1. Nadzór nad warunkami higieny w szkoÅ‚ach i innych placówkach oÅ›wiatowo-wychowawczych oraz oÅ›rodkach wypoczynku dla dzieci i mÅ‚odzieży, w tym kontrola przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i zdrowotne oraz utrzymania należytego stanu higienicznego:

- systematyczne przeprowadzanie kontroli sanitarnych w placówkach oÅ›wiatowo-wychowawczych,

- przeprowadzanie rutynowych, corocznych pomiarów oÅ›wietlenia i mikroklimatu pomieszczeÅ„ do nauki i ocena mebli szkolnych i przedszkolnych,

- kontrola przestrzegania wymagań higienicznych procesu nauczania,

- kwalifikacja pod wzglÄ™dem higieniczno-sanitarnym obiektów wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i mÅ‚odzieży - nadzór nad przygotowaniem tych obiektów,

- nadzór nad warunkami higienicznymi w trakcie wypoczynku letniego i zimowego dzieci i mÅ‚odzieży.

2. Prowadzenie ewidencji i dokumentacji nadzorowanych obiektów.

3.Wykonywanie prac problemowych zleconych przez WSSE w Bydgoszczy.

4.Opracowywanie informacji i sprawozdaÅ„ na temat zagadnieÅ„ higieny dzieci i mÅ‚odzieży dla WSSE, organów administracji samorzÄ…dowej i terenowych organów administracji rzÄ…dowej.

5.Rozpatrywanie interwencji sanitarnych.

6.Opracowywanie okresowych planów dziaÅ‚alnoÅ›ci.

7.Opracowywanie i przekazywanie sprawozdań, statystyk, informacji, ocen i analiz.

8.WspóÅ‚praca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE.

9.WspóÅ‚praca z WSSE, organami samorzÄ…dowymi, instytucjami, inspekcjami, jednostkami naukowo-badawczymi.

10.Podejmowanie działań w ramach oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia.

Zakres czynności

na Stanowisku ds. oceny Å›rodowiska pracy i prewencji chorób zawodowych

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

Kontrola warunków higienicznych i zdrowotnych Å›rodowiska pracy a zwÅ‚aszcza zapobieganie powstawania chorób zawodowych i innych chorób zwiÄ…zanych z warunkami pracy.
Nadzór nad warunkami obrotu i stosowania prekursorów kategorii 2 i 3.
Nadzór nad warunkami obrotu i stosowania substancji preparatów chemicznych.
Kontrola realizacji obowiÄ…zków naÅ‚ożonych na pracodawcÄ™ zatrudniajÄ…cego pracowników w warunkach narażenia na szkodliwe czynniki biologiczne.
Nadzór nad stosowaniem i obrotem Å›rodkami biobójczymi w zakresie okreÅ›lonym przez ustawÄ™ o produktach biobójczych.
Kontrola realizacji obowiÄ…zków naÅ‚ożonych na pracodawcÄ™ zatrudniajÄ…cego pracowników w warunkach narażenia na czynniki rakotwórcze.
Ocena warunków pracy i narażenia zawodowego w zwiÄ…zku ze zgÅ‚oszonymi podejrzeniami chorób zawodowych i sporzÄ…dzanie wymaganej dokumentacji oraz opracowanie decyzji.
Prowadzenie postępowania administracyjnego dotyczącego środowiska pracy.
Wykonywanie prac problemowych zlecanych przez WSSE w Bydgoszczy.
Rozpatrywanie interwencji sanitarnych.
Opracowywanie okresowych planów dziaÅ‚alnoÅ›ci.
Opracowywanie i przekazywanie sprawozdań, statystyk, informacji, ocen i analiz.
WspóÅ‚praca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE.
WspóÅ‚praca z WSSE, organami samorzÄ…dowymi, instytucjami, inspekcjami, jednostkami naukowo-badawczymi.
Podejmowanie działań w ramach oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia.


Zakres czynności

na Samodzielnym Stanowisku Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

Wdrażanie i koordynacja programów edukacyjnych.
Ustalanie wytycznych dla placówek prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność oÅ›wiatowo-zdrowotnÄ….
Ocena dziaÅ‚alnoÅ›ci oÅ›wiatowo-zdrowotnej prowadzonej przez placówki nauczania i wychowania, zakÅ‚ady sÅ‚użby zdrowia oraz udzielanie im pomocy w prowadzeniu tej dziaÅ‚alnoÅ›ci.
Przygotowywanie i prowadzenie szkoleÅ„ i narad z zakresu metodyki oÅ›wiaty zdrowotnej dla osób realizujÄ…cych poszczególne dziaÅ‚ania edukacyjne.
Opracowywanie i prowadzenie wzorcowych materiaÅ‚ów, np. regulaminów, konkursów.
Dystrybucja materiaÅ‚ów edukacyjnych, czuwanie nad wÅ‚aÅ›ciwym wykorzystaniem filmów, taÅ›m magnetofonowych oraz innych pomocy oÅ›wiaty zdrowotnej.
Gromadzenie materiaÅ‚ów informacyjnych na tematy zwiÄ…zane z oÅ›wiatÄ… zdrowotnÄ… i promocjÄ… zdrowia, również na wypadek klÄ™sk, katastrof i innych zagrożeÅ„.
Prowadzenie dokumentacji oÅ›wiaty zdrowotnej, opracowywanie planów pracy, sprawozdaÅ„.
Wykonywanie prac problemowych zleconych przez WSSE w Bydgoszczy.
Wykonywanie innych czynności służbowych na polecenie przełożonego.
Opracowywanie okresowych planów dziaÅ‚alnoÅ›ci.
Opracowywanie i przekazywanie sprawozdań, statystyk, informacji, ocen i analiz,
WspóÅ‚praca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE.
WspóÅ‚praca z WSSE, organami samorzÄ…dowymi, instytucjami, inspekcjami, jednostkami naukowo-badawczymi, mediami.


Zakres czynności

na Stanowisku Specjalisty ds. systemu jakości

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

- nadzór i koordynowanie funkcjonowania systemu jakoÅ›ci w PSSE w SÄ™pólnie Kraj.,

- opracowywanie, rozpowszechnianie, dokonywanie zmian i zarządzanie Księgą Jakości PSSE,

- rozpowszechnianie dokumentów systemu jakoÅ›ci,

- opracowywanie, rozpowszechnianie, dokonywanie zmian i zarządzanie dokumentami systemu jakości zarządzanymi przez PSSE,

- sporzÄ…dzanie rocznych harmonogramów auditów wewnÄ™trznych,

- powoÅ‚ywanie auditorów do auditów wewnÄ™trznych,

- prowadzenie rejestru auditorów wewnÄ™trznych,

- nadzór nad dokumentacjÄ… z auditów wewnÄ™trznych,

- przygotowywanie i udział w przeglądach zarządzania,

- prowadzenie szkoleń z zakresu systemu jakości,

- nadzór nad dziaÅ‚aniami zapobiegawczymi i korygujÄ…cymi z obszaru dotyczÄ…cego zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…,

- nadzór i stosowanie norm z obszaru dotyczÄ…cego zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…

zgÅ‚aszanie potrzeb dokonywania zmian w dokumentacji systemowej zarzÄ…dzanej przez GÅ‚ównego SpecjalistÄ™ ds. Systemu JakoÅ›ci


Zakres czynności

Samodzielnego Stanowiska Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

1. Kontrola i nadzór w zakresie prawidÅ‚owo realizowanych zadaÅ„ gospodarczych w ramach otrzymanego budżetu.

2. SporzÄ…dzanie przelewów na zakupione towary i usÅ‚ugi.

3. Prowadzenie analityki wydatków do konta 101 Kasa i 130 R-k bankowy do 7-go dnia nastÄ™pnego miesiÄ…ca za miesiÄ…c poprzedni.

4. SporzÄ…dzanie wezwaÅ„ do zapÅ‚aty dochodów budżetowych ni zapÅ‚aconych w terminie i bieżące naliczanie odsetek za zwÅ‚okÄ™ w zapÅ‚acie dochodów budżetowych.

5. Prowadzenie kart wynagrodzeÅ„ zgodnie z zaszeregowaniem pracowników..

6. Wystawianie tytuÅ‚ów wykonawczych do UrzÄ™du Skarbowego za należnoÅ›ci nieÅ›ciÄ…gniÄ™te.

7. Sporządzanie list płac.

8. Prowadzenie ksiÄ…g inwentarzowych Å›rodków trwaÅ‚ych.

9. KsiÄ™gowanie bieżące dowodów ksiÄ™gowych wg ZakÅ‚adowego Planu Kont na kontach syntetycznych i analitycznych.

10. SporzÄ…dzanie sprawozdaÅ„ z wydatków i dochodów w obowiÄ…zujÄ…cych terminach do WSSE, UrzÄ™du Statystycznego i innych.

11. Sporządzanie analizy opisowej co kwartał do 10- tego dnia po kwartale.

12. Sporządzanie miesięcznej dokumentacji do ZUS

13. 14 Uzgadnianie miesiÄ™czne sald i obrotów na kontach syntetycznych i analitycznych.

14. SporzÄ…dzanie bieżącej analizy wydatków pÅ‚acowych i rzeczowych.

15. Opracowywanie planów finansowych w zakresie dochodów, wydatków, zatrudnienia, inwestycji, wniosków w sprawie zmiany tych planów oraz ich realizacja w sferze budżetu.

16. Nadzór finansowy i ekonomiczny w zakresie zadaÅ„ realizowanych na podstawie prawa zamówieÅ„ publicznych.

17. Planowanie budżetu.

18. Kontrola kasy.

19. SporzÄ…dzanie sprawozdawczoÅ›ci budżetowej okreÅ›lonej przez Ministra Finansów w porozumieniu z Prezesem GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego.

20. Przestrzeganie obowiÄ…zków zawartych w Regulaminie organizacji wewnÄ™trznej Stacji, Regulaminie pracy, instrukcjach oraz zarzÄ…dzeniach wewnÄ™trznych.

Wykonywanie innych czynności służbowych na polecenie przełożonego

Zakres czynności

na Stanowisku ds. Administracyjnych

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:


1. Na stanowisku ds. administracyjnych

1) prowadzenie rejestru przepisów prawnych wpÅ‚ywajÄ…cych do Stacji, kontrolowanie ich obiegu oraz nadzór nad bibliotekÄ… prawnÄ…, a także nad bibliotekÄ… książek i czasopism fachowych,

2) prowadzenie ksiÄ™gi inwentarzowej pozostaÅ‚ych Å›rodków trwaÅ‚ych oraz podejmowanie czynnoÅ›ci przygotowawczych do inwentaryzacji,

3) zaopatrywanie w druki , materiały biurowe oraz inne materiały potrzebne

do prawidłowego funkcjonowania Stacji,

4) prowadzenie spraw związanych z inwestycjami, konserwacją, remontami bieżącymi i kapitalnymi sprzętu, urządzeń i pomieszczeń, zabezpieczenie i ochrona mienia,

5) prowadzenie spraw związanych z obsługą ZFŚS,

6) zabezpieczenie transportu dla potrzeb Stacji,

7) prowadzenie ubezpieczeÅ„ Å›rodków trwaÅ‚ych i pozostaÅ‚ych Å›rodków trwaÅ‚ych.

2. W zakresie prowadzenia sekretariatu.

1) Prowadzenie sekretariatu.

2) Wykonywanie czynności kancelaryjnych.

3) Zabezpieczenie transportu dla potrzeb Stacji.

4) Prowadzenie ewidencji obowiÄ…zków rozliczanie mandatów karnych gotówkowych i
kredytowych.

5) Prowadzenie ksiÄ™gi druków Å›cisÅ‚ego zarachowania .

6) Utrzymanie właściwego stanu sanitarno-porządkowego na terenie PSSE.

7) WspóÅ‚praca z komórkÄ… EK.

3. W zakresie prowadzenia spraw kadrowych.

1) Znajomość przepisów prawnych w zakresie zadaÅ„ i organizacji PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej, kodeksu pracy, bhp, p. poż.

2) Prowadzenie caÅ‚oÅ›ci spraw zwiÄ…zanych z obsÅ‚uga kadrowÄ… pracowników PSSE:

- dokumentacja i ewidencja zatrudnienia pracowników,

- szkolenie wstÄ™pne dla nowozatrudnionych pracowników w zakresie: praw i obowiÄ…zków pracowniczych, odpowiedzialnoÅ›ci sÅ‚użbowej i materialnej, regulaminów organizacyjnych.

- Opracowywanie dokumentów kadrowych dotyczÄ…cych pracowników: nowo zatrudnionych, bÄ™dÄ…cych w zatrudnieniu, koÅ„czÄ…cych pracÄ™,

- prowadzenie rejestru (ewidencji) zwolnieÅ„ i zasiÅ‚ków chorobowych pracowników,

- wydawanie i rejestracja legitymacji służbowych i upoważnień,

- ewidencja urlopów pracowniczych,

- aktualizacja zakresów obowiÄ…zków pracowników,

- przestrzeganie aktualnoÅ›ci badaÅ„ lekarskich pracowników,

- prowadzenie rejestru delegacji,

- ewidencja czasu pracy,

- odpowiedzialność za wÅ‚aÅ›ciwe przechowywanie dokumentów.

3) Wydawanie i przedłużanie, zgodnie z przepisami - książeczek ubezpieczeniowych, pracowniczych, rodzinnych.

4) Prowadzenie kart wynagrodzeń, wydawanie (rejestr) zaświadczeń.

5) Doskonalenie metod pracy (komputeryzacja).

6) Przestrzeganie tajemnicy służbowej oraz ustawy o ochronie danych osobowych.



Zakres czynności

na Stanowisku ds. ekonomicznych

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

1. Prowadzenie kasy gotówkowej:

- sporzÄ…dzanie czeków gotówkowych i podejmowanie gotówki z banku,

- dokonywanie wypłat z kasy

- przyjmowanie wpÅ‚at gotówkowych dochodów budżetowych – DS.

- sporzÄ…dzanie raportów kasowych zawierajÄ…cych kwitariusze i dowody wypÅ‚aty KW,

- dowody wpłaty KP,

- odprowadzanie do banku gotówki wpÅ‚aconej do kasy z tytuÅ‚u dochodów budżetowych.

2. WspóÅ‚praca z komórkÄ… EK w zakresie spraw dotyczÄ…cych obsÅ‚ugi kasowej.

3. SporzÄ…dzanie przelewów na zakupione towary i usÅ‚ugi.

4. Ewidencja i egzekwowanie dochodów.

5. Rozliczanie delegacji służbowych.

6. Wykonywanie innych prac ksiÄ™gowych zleconych przez GÅ‚ównego KsiÄ™gowego i pod jego nadzorem.

Zakres czynności

Samodzielnego Stanowiska Pracy Radcy Prawnego

SzczegóÅ‚owy zakres obowiÄ…zków (czynnoÅ›ci) na stanowisku pracy:

1. Udzielanie opinii i porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,

2. Informowanie Inspektora Sanitarnego i pracowników PSSE o zmianach w obowiÄ…zujÄ…cym stanie prawnym w zakresie dziaÅ‚alnoÅ›ci PSSE oraz WyjaÅ›nienie przepisów i prowadzenie szkoleÅ„ w tym zakresie,

3. Informowanie Inspektora Sanitarnego o uchybieniach w działalności PSSE w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień,

4.Nadzór nad prowadzeniem postÄ™powania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji,

5. Nadzór prawny nad egzekucjÄ… należnoÅ›ci PSSE,

6. Opiniowanie projektów decyzji, postanowieÅ„ oraz innych rozstrzygnięć w postÄ™powaniu administracyjnym,

7. Przygotowywanie wniosków o ukaranie do kolegiów ds. wykroczeÅ„,

8. Przygotowywanie spraw związanych z prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenia i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym przed sądami,

9. Opiniowanie umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™ i umarzania wierzytelnoÅ›ci,

10. Występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,

11. Kompletowanie zbioru przepisów prawnych i podrÄ™cznej biblioteki fachowej,

12. Opracowywanie ocen i analiz w sprawach bieżących w zakresie zadań Radcy Prawnego Powiatowej Stacji,

13. Prowadzenie innych spraw i czynności służbowych dotyczących działalności Stacji zleconych przez Dyrektora, w tym także na podstawie imiennego upoważnienia i pełnomocnictwa.



Opublikował: Elżbieta Estkowska
Publikacja dnia: 06.05.2014
Podpisał: Elżbieta Estkowska
Dokument z dnia: 18.04.2014
Dokument oglÄ…dany razy: 1 955